Frank van Indië

Vandaag bereikte ons het droevige nieuws over het overlijden van deze bekende schaker uit de provincie Groningen.
Harry wist zich wel het een en ander te herinneren:
“In Atlantis heb ik wel eens wat potjes met Frank gespeeld. Had hij later geen andere naam? Zeer kleurrijk figuur inderdaad. Er zijn veel verhalen over hem. Mijn grappigste  herinnering: Hij speelt een externe wedstrijd bij ons in Middelstum tegen Menno Noordhoek, toch wel de sterkste speler die we ooit hebben gehad denk ik. Op een gegeven moment doet Frank een zet met een stuk van zijn tegenstander! Je had het gezicht van Menno moeten zien! Na afloop vd partij die Menno (uiteraard) won mompelde Frank: goed gespeeld hoor, talentje, talentje”.
Ook Freddie kende hem tamelijk goed :
“Het was een kleurrijk man, als ik hem zag was hij 90% aan het woord. Luisteren was niet zijn sterkste kant, maar toch altijd heel vermakelijk. Ik herinner me 3 partijen tegen hem met 3 verschillende uitslagen. Daar wel evenwicht, met zelfverzonnen bijnamen als de Intergalactische Grossmeister en Der Pantzerknacker! Bert Westerkamp herinnerde er nog aan dat Nigel Short hem lang geleden in café Evenaar een Genius noemde!”
Hij had eerder inderdaad een andere naam. Als Frank Emahr won hij ooit de B-groep in de Martinihal. Zijn echte naam schijnt Frank van der Linde te zijn. Tijdens het Postillion Challenger toernooi in Haren in 2015 hielpen we elkaars kansen op de eindzege om zeep door in de voorlaatste ronde remise te spelen..
Hiervan is nog een verslag te vinden op internet: https://www.schaakclubharen.nl/externe-competitie/haren-challenger/1594-trio-neemt-de-kop-over