In memoriam

Vrijdag bereikte ons het verschrikkelijke bericht dat Sjouke Gerbens donderdagnacht totaal onverwacht is overleden.
Met Sjouke is een van de markantste leden van onze schaakclub heengegaan.
Sjouke, zijn collega Huib Verhagen, Bertus Hartman, Jan vd Berg, Theo Rellum en Harry Wubs hadden in januari 1983 de club opgericht.
Eerst werd er in klein verband gezellig bij elkaar thuis geschaakt. Later werd het serieuzer en werd aansluiting bij de NOSBO gezocht.
Het is echter tot op de dag van vandaag een vriendenclub gebleven.
Sjouke heeft mij in 1992 persoonlijk overgehaald om lid te worden.
Ik kende Sjouke als collega huisarts van de nascholingen die we regelmatig bezochten en we hadden direct een klik.
Hij hield net als ik niet zo van maatpakken en conventies en hij zag er uit als een hippie. We spraken altijd veel over ons vak.
Sjouke was nog een ouderwetse huisarts in de ware zin van het woord met bevallingen en een apotheek.Hij stond dag en nacht voor iedereen klaar.
Hij had grote zorgen over de toekomst van het vak en zag met lede ogen dat veel solistische praktijken op het platteland niet meer konden worden opgevolgd. Overal ontstonden maatschappen, fusies en „Hoeden“ (huisartsen onder een dak). Het businessmodel deed zijn intrede in een koude no nonsense maatschappij. Voor onze flower power generatie moeilijk te verteren zaken. Gelukkig is het Sjouke na een aantal jaren toch gelukt om zijn praktijk over te dragen en kon hij in 2013 met pensioen. Hij kon het vak echter nog niet helemaal loslaten en bleef tot 2018 waarnemen en diensten doen voor collega’s.
Sjouke was een prachtkerel. Altijd vrolijk en opgewekt. Een echte levensgenieter . Hij had altijd een weloverwogen oordeel over tal van zaken. We zagen dat terug in zijn schaakspel. Hij was meestal erg optimistisch en beoordeelde de stand halverwege de partij als gunstig voor hem. In het derde uur kwam er dan een glas rode wijn op tafel en trad de kritische fase in waarin het dan alsnog mis kon gaan. Sjouke en ik waren aan elkaar gewaagd en meestal speelden we remise.
Een van de schakers vatte het verlies van Sjouke als volgt samen:
“Het is onvoorstelbaar. Hij was verbonden met de natuur, zijn boerderij. Gelijk het gras is ons kortstondig leven. We zullen hem erg missen, zijn indrukwekkend kapsel, zijn zwevende aarzelende hand boven het schaakbord maar vooral om wie hij was: Sjouke”.

We wensen Greetje en Louise heel veel sterkte met dit immense verdriet.

Free

zie ook https://www.middelstum-info.nl/oud-huisarts-gerbens-plotseling-overleden.html