Emmeloord

Op maandag 10 oktober werd de returnwedstrijd in en tegen Emmeloord gespeeld, de oude schaakclub van Rob.
Dit keer werd er met 3-1 verloren maar gezellig was het wel, getuige ook deze foto bij de plaatselijke chinees.

afgevaardigden Rob, Bé, Bert en Wim in Emmeloord

Hier is het verslag dat ik las op de site van hun club:

“Schaakclub Middelstum was op bezoek, maar het eerste speelde in Heerenveen, dus overvol was het niet. Gezellig wel! Het was leuk Rob Kamminga weer eens over de vloer te hebben, en zijn drie Groninger medespelers ook. In tegenstelling tot vorig jaar wonnen de onzen overigens. Dick was tegen Rob zelf redelijk snel klaar: in (bijna – ze wisten geen van beiden de exacte zetvolgorde nog, maar het effect was soortgelijk) een Marshall-gambiet in het Spaans, ooit Dicks lijfopening, kwamen ze remise overeen omdat de zwarte aanval vastliep en wit ook niet genoeg had. Klaas, ook Spaans, stond wat actiever, won een loper, en nadat zijn tegenstander in de tegenaanval zijn achterlijn verwaarloosde, was mat niet meer te ontkomen. Frank… ik heb nog nooit iemand live een fianchetto di donna zien spelen (en dus geen dame-Indisch), maar nadat zwart toch d5 speelde leek het ineens heel erg op een vreemde variant van het Frans. Het werd (dus) een tactisch-positioneel heen-en-weer, tot Frank tot zijn opluchting de zwarte dame klem kon zetten. Albert Henk deed er tot middernacht over om in zijn geliefde Catalaan ergens een aanval te vinden. Zijn tegenstander wist twee stukken voor een toren te veroveren, maar met een pion meer kon Albert Henk uiteindelijk toch remise krijgen. 3-1 in totaal, dus. “