6-11-2018 Middelstum – Groninger Combinatie 2

Uitslag 3½ – 4½

Onze club- en wedstrijdleider had Frits op bord 1 gezet en dat pakte goed uit:
Bord 1: Frits kwam goed uit de opening en ontwikkelde druk tegen de vijandige koning. Toen zijn tegenstander niet de juiste verdediging vond, sloeg Frits toe (1-0).
Bord 2: Ik had een week eerder vooruitgespeeld en dat werd remise. Pas na een taaie verdediging door mij, want ik had een fout gemaakt in de opening die me een pion kostte ( ½ – ½ ).
Bord 3: Albert kwam met pionwinst uit de opening en dat werden wat later 2 en zelfs 3. Hij kreeg wel een dreigende aanval over zich heen, maar dat bleek te pareren (1 – 0).
Bord 4: Jan Mark experimenteerde wat in de opening, maar maakte een fout die hem een kwaliteit kostte. Toen later nog een blunder volgde kon hij opgeven (0 – 1).
Bord 5: Ben speelde de langste partij en hij stond lang verloren. Na een combinatie waar naar eigen zeggen niets van klopte, kwam hij een vol stuk achter. In de eindfase gaf zijn tegenstander dat stuk zomaar terug en bleek het pionneneindspel remise ( ½ – ½ ).
Bord 6: Bert leek me prima uit de opening te komen, maar blunderde opeens een pion weg. Het balen daarover werd verdubbeld toen hij een tweede pion verloor. Dat was teveel (0- 1).
Bord 7: Wim kreeg een storm pionnen richting zijn koning, maar hij verdedigde nauwkeurig. Speelde ook actief tegen en kreeg ook aanval. Kwam ook materiaal voor geloof ik, maar er werd tot remise besloten ( ½ – ½ ).
Bord 8: Joop deed het lang goed, maar maakte opeens een ernstige misrekening toen hij zijn loper in een penning zette. Joop dacht dat het kon, maar het kon niet. Stuk kwijt (0 – 1).
Omdat een lange partij voor de interne tegen Free speelde, kan ik slechts summier over deze externe ronde berichten. Harry