Externe 12-12

Gisterenavond speelden zowel het eerste als het tweede team een externe wedstrijd.
Het zestal speelde thuis tegen HSP/Veendam. Op papier een zwakkere tegenstander.
Het viertal moest op reis naar zuid-oost Groningen om tegen het ongeveer gelijkwaardige Westerwolde te spelen.
Het was wonder boven wonder gelukt om aan alle borden een speler op te stellen.
Het resultaat mocht er zijn!

Middelstum IRatingHSP/Veendam IIRatingRonde 3
Kamminga, W.R. (Rob)2006Nieuwenweg, R.H. (Rob)15211 – 0
Weperen van, J.J. (Jos)1875Jongejan, P.J. (Piet)14311 – 0
Brandsma, F. (Frits)1699Kemper, N. (Nils)12331 – 0
Hof, J.M. (Jan Mark)1717Hartman, M. (Martin)01 – 0
Bol, J. (Jan)1695Haan, S. (Siebe)14071 – 0
Scholten, E. (Evert)1544Lantinga, M. (Maarten)01 – 0
Gemiddelde Rating:1756 Gemiddelde Rating:1398 6-0

Van de wedstrijd tegen Westerwolde deed Wim Harmanny fraai verslag:

Joost van Melle, Theo Rellum, Jan van de Berg en ik hebben een bewogen avond achter de rug.
In de stromende regen moesten we naar Ter Apel, bekend van de asielzoekers. Gelukkig hebben we geen onuitgenodigde “bezoekers” gehad, al zaten onze gastheren op enigszins hete kolen.
Mijn tegenstander opende slecht (met zwart) en ik kon een mooie aanval opzetten 1 – 0
Joost won de kwaliteit en wikkelde langzaam af naar een gewonnen eindspel toen zijn tegenstander onverwacht ook nog een paard cadeau deed: 2 – 0
Good old Theo Rellum (88 jaar!) kwam een pion achter te staan. Zijn tegenstander ook al zo’n jonge “kleuter” van liefst 93 jaar!! wikkelde bekwaam af naar een gewonnen eindspel. Maar ja hij ruilde de pionnen in plaats van “door te lopen” en toen werd het remise. Er was een hilarisch moment toen halverwege de partij Theo’s opponent vergat de klok in te drukken na een goede zet gedaan te hebben. 5 minuten later zag hij dat hij de klok niet had ingedrukt en toen deed hij nog maar een zet en drukte de klok toen wel in. Geen van beide spelers had het in de gaten, maar wij als omstanders natuurlijk wel. Gelach gegiechel, vragende blikken wat doen we? We deden maar niks het werd toch remise! Stand nu 2,5 – 0,5
En toen Jan vd Berg: In de opening kwam Jan een stuk voor te staan. Maar zijn tegenstander wist een goede aanval op te zetten. En toen moest Jan zijn dame inruilen tegen een paard om mat te voorkomen. Jan gaf al op, bromde zijn gewoontebromtaal (net als op de clubavonden) en besloot toch verder te spelen. Zowaar kwam hij met twee torens en een paard tegen alleen een dame van zijn tegenstander te staan. En ook nog een prachtige pionnenstelling van Jan. Dat moet gewonnen zijn dachten wij (de omstanders), maar Jan dacht er anders over en liet zijn koning “onbeheerd” achter tegen de gevaarlijke dame van zijn tegenstander. Het werd toen alsnog mat!

Eindstand 2,5 – 1,5

Uitslagen: